nils völker (de)

© Nils Völker

Twenty Four

Du vendredi 26 avril au dimanche 12 mai 2019

de 15h à 19h sauf les lundi

Twenty Four est une installation in situ composée de 24 sacs en plastique bleu clair qui guident le spectateur à travers la nef monumentale de l’église désacralisée Saint-Nicolas à Caen. De l’entrée à l’abside, chaque sac est relié à l’une des colonnes massives du bâtiment de 66 mètres de long. Contrairement à l’architecture qui les entoure, les sacs en plastique légers, juste remplis d’air, se déplacent presque en apesanteur. Grâce à un programme écrit sur mesure, Völker crée un jeu continu entre le haut et le bas, la proximité et la distance. En fonction de 384 ventilateurs invisibles, la surface de l’œuvre d’art change constamment : les sacs en plastique s’éloignent les uns des autres ou se touchent presque. Avec leur mouvement ondulatoire et leur son particulier, la lumière et les coussins bleus remplissent tout l’espace d’exposition de cette église du XIe siècle.

Nils Völker est un artiste dont le parcours créatif l’a conduit de la conception de la communication à l’utilisation de l’informatique physique. Sa pratique artistique englobe l’électronique et la programmation, combinée à une fascination pour les objets du quotidien et des matériaux fragiles soigneusement sélectionnés. Il réalise des sculptures à grande échelle et des installations cinétiques spécifiques à chaque site pour étudier le rythme mécanique – comme l’animation ondulatoire – dans des systèmes préparés et pour créer un conflit entre des phénomènes naturels et non naturels. Intégrant des composants simples et sonores, ses œuvres minimalistes apportent une profondeur poétique et émotionnelle, modifiant constamment le cadre de l’espace d’exposition.

extrait du catalogue d’exposition Bits and Pieces (galerie Nome, Berlin).

Nils Völker a exposé au Musée de Birmingham, au Musée des Beaux-Arts de Kuandu (Taipei), au Gewerbemuseum (Wintertur), MUDAC Lausanne, Kunstmuseum Celle et le OÖ Kulturquartier (Linz), le pavillon d’art temporaire M0Bi (Groningen) et sa première œuvre interactive publique (Fountains, 2012) fait partie de la collection permanente du Xixi Wetland Park à Hangzhou en Chine.

Nils Völker a exposé à Caen au festival ]interstice[ en 2013 à l’église du Vieux-Saint-Sauveur.
Du 29 juin au 8 septembre 2019, il exposera dans le cadre de Exbibit! au Tetris, Fort de Tourneville au Havre en partenariat avec Un été au Havre et David Dronet sera co-commissaire de l’exposition.

www.nilsvoelker.com


Twenty Four is a site-specific installation made with 24 light-blue plastic bags which guide the spectator through the monumental nave of the deconsecrated church Saint-Nicolas in Caen. From the entrance to the apse, each of them is linked to one of the massive columns of the 66 meters long building made of sandstone. In contrast to the architectural surrounding the light plastic bags, just filled with air, are moving almost weightlessly. By means of a custom written program, Völker creates a continuously ongoing play between up and down, closeness and distance. Depending on 384 invisible fans the surface of the artwork is constantly changing: like a zipper the plastic bags are drifting away from or nearly touching each other. With their wavelike movement and peculiar sound the light and blue cushions fill the entire exhibition space of the 11th century.

Nils Völker is a media artist based in Berlin whose creative path led from communication design to the use of physical computing. His artistic practice embraces electronics and programming, combined with a fascination for everyday objects and carefully selected fragile materials.

Völker realizes large-scale sculptures and site-specific kinetic installations to investigate mechanical rhythm – such as wavelike animation – in prepared systems and to create a conflict between natural and unnatural phenomena. Incorporating sound and simple components such as plastic bags, computer cooling fans, and lights, his minimalistic artworks carry poetic and emotional depth, constantly changing the setting of the exhibition space.

Since 2010 the artist has been working on a series of “choreographed breathing” installations – mostly consisting of a matrix of cushions of different sizes and materials which inflate and deflate in controlled rhythms – as a development of his highly acknowledged and widely exhibited piece One Hundred and Eight.

The largest of these, made from 252 silver cushions for the exhibition Captured (2012) in collaboration with Sven Völker, was followed by further site specific commissions for the Birmingham Museum and Art Gallery, Kuandu Museum of Fine Arts in Taipei, Gewerbemuseum Wintertur, MUDAC Lausanne, Kunstmuseum Celle, and the OÖ Kulturquartier, Linz. Recent works include Nineteen (2015), the artist’s largest installation to date, consisting of 19 enormous golden cushions of mylar foil hanging from the ceiling, in the temporary art pavilion M0Bi in Groningen (The Netherlands); and Fountains (2012), his first public interactive artwork which has remained as part of the permanent collection of Xixi Wetland Park in Hangzhou, China.

Text from the catalogue accompanying the exhibition
« Bits and Pieces » at Nome Gallery, Berlin

www.nilsvoelker.com

ÉGLISE SAINT-NICOLAS (8)