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wave interference
Du lundi 15 avril au dimanche 19 mai
de 14h à 18h sauf le 1er mai
Wave Interference se déploie sous la forme d’une onde lumineuse. L’installation cinétique se compose de 88 tubes fluorescents, dont la lumière émise par chacun d’eux ne sort que par une fine fente horizontale. L’amplitude de ce mouvement est accentuée par le compagnonnage de la partition sonore infinie (ou drone) d’un vieil orgue du XIXe siècle alimenté par le même mouvement mécanique.
Robyn Moody confronte deux sensations : l’inconfort généré par la musique qui rappelle celle des films d’épouvante s’opposant à la douceur de la cascade, mystérieuse et onirique.
Œuvre contemplative, Wave Interference est une expérience née de la rencontre fructueuse d’objets obsolètes et de mécanismes complexes.
Sa pratique artistique se base sur une approche multidisciplinaire atypique incorporant l’électronique, la mécanique, le film, la performance, l’installation, la sculpture. Le travail de Moody explore les relations complexes entre les technologiques, les croyances et la compréhension de nos relations avec la science, la politique et la nature. Récemment, il a présenté son travail à la Biennale Némo (Paris), Southern Alberta Art Gallery (Lethbridge), Fabbrica del Vapore (Milan), festival Chroniques des mondes possibles (Aix-en-Provence), PM Galerie (Berlin), Lydgalleriet (Bergen), Fondation Vasarely (Aix-en-Provence), Transitio festival (Mexico), Kling and Bang (Reykjavik), AND festival (Liverpool), the 2013 Alberta Biennial of Contemporary Art (Edmonton), the Confederation Centre for the Arts (Charlottetown), Le Lieu Unique (Nantes), Transmediale (Berlin), Lighting Guerrilla (Lubljana), Scopitone (Nantes), Werkleitz festival (Halle), et Articule (Montréal). Né à Lethbridge en Alberta, il vit et travaille à Calgary.
Construction : Rachael Chaisson, Ann Thrale, Rita McKeough et Tristan Zastrow
Réalisée et présentée avec le soutien du Conseil des Arts du Canada.
Robyn Moody est représenté par la Chasse Galerie.
Wave Interference is a kinetic sculpture consisting of 88 fluorescent tubes mechanically animated as an undulating waterfall of light. A 19th century pump organ provides a constantly changing drone, creating the soundtrack and setting the mood for experiencing the work. What might be described as a sound reminiscent of early horror films imposes feelings of unease and dread upon a sight that should otherwise inspire feelings of mystery and wonder.
Many of the themes are a response to a recent rise of anti-scientific thought in popular culture, which tends to exploit widespread scientific illiteracy to create feelings of fear and suspicion towards the mysterious beauty of knowledge that should be celebrated. It is an entrepreneurial windfall to those who profit through creating unproven solutions to imaginary threats from modern medicine, technology, and even our food.
Robyn Moody (born in 1975, Lethbridge, Canada) lives and works in Calgary, Canada and received his MFA from NSCAD University in 2006. He takes a whimsical and multifaceted approach to artmaking, lately focussed on electronics, mechanics, installation, sound, mechanics and sculpture. Often humorous, often strikingly beautiful, and often hiding a dark secret, Moody’s work explores (in whole or in part) the complex relationships between technological advances, human belief and interpretations of the world, and humanity’s relationship with science, politics, and nature.
In the past decade, he has shown his work regularly across Canada, Mexico, Scandinavia and Europe. Notable recent examples include Fondation Vasarely (Aix-en-Provence), Transitio festival (Mexico City), Kling and Bang (Reykjavik), Lydgalleriet (Bergen), AND festival (Liverpool), the 2013 Alberta Biennial of Contemporary Art (Edmonton), the Confederation Centre for the Arts (Charlottetown), The International Digital Arts Biennial (BIAN) at the Centre PHI and Musée d’art contemporain de Montreal (Montreal), Le Lieu Unique (Nantes), Transmediale (Berlin), Lighting Guerrilla (Ljubljana), Scopitone festival (Nantes), Werkleitz festival (Halle), and the Némo Biennial Internationale des Arts Numériques (Paris). He has twice been nominated for the Sobey Art Award in 2010 and 2012.
Credits
Construction : Rachael Chaisson, Ann Thrale, Rita McKeough and Tristan Zastrow
Support by the Conseil des Arts du Canada.
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