© Hugo Sousa
AD/AB ATOM
Du vendredi 26 avril au dimanche 12 mai
de 15h à 19h sauf les lundi
À partir de données recueillies au microscope électronique, ad/ab Atom est une installation audiovisuelle qui explore la manière dont les lois de la nature sont régies par la mécanique quantique à l’échelle nanoscopique. L’œuvre qui se compose de sept écrans combinés à 4 canaux audio offre une expérience immersive.
L’origine du titre de l’œuvre vient des préfixes latins « ad » et « ab » (« vers » et « de ») utilisés dans le néologisme « adatom/abatom » qui désigne le point où les lois régissant la nature deviennent moins précisément définies. Kurokawa ouvre cet espace liminal pour révéler l’extrême distorsion et abstraction du monde qui nous entoure.
ad/ab Atom est le fruit d’une collaboration avec l’International Iberian Nanotechnology Laboratory (INL). Ryoichi Kurokawa s’est principalement concentré sur des données visuelles et dispositifs informatiques qui ont été analysés, déformés et déconstruits avant d’être recréés à l’écran.
Ryoichi Kurokawa (né à Osaka en 1978) vit et travaille à Berlin. Depuis la fin des années 90, il se concentre sur l’utilisation de la technologie pour des créations dans lesquelles le son et l’image sont intimement liés pour provoquer des expériences synesthésiques. Considéré comme un pionnier dans le domaine de l’art et de la technologie, il a commencé sa carrière comme musicien. Ces dernières années, son intérêt pour la science a donné lieu à d’importantes collaborations, notamment avec l’astrophysicien Vincent Minier du CEA-Irfu, Paris-Saclay, et avec le Laboratoire International Ibérique de Nanotechnologie.
Son travail a été présenté dans de nombreux festivals internationaux dont le Centre Pompidou (Paris, 2018), Palais de Tokyo (Paris, 2017), FACT (Liverpool, 2016), Biennale de Venise (2011), Sónar (Barcelone, 2009), transmediale (Berlin, 2009), Tate Modern (Londres, 2007), Ars Electronica (Linz, 2006) et Mutek (Montréal, 2006). En 2010, il a remporté le Golden Nica award – Prix Ars Electronica (Linz) dans la catégorie Digital Music & Sound Art.
Conception, direction, composition, programmation, design: Ryoichi Kurokawa
Producteur : Nicolas Wierinck
Partenaire scientifique : INL (International Iberian Nanotechnology Laboratory)
Soutenu par GNRation
Production : Studio RYOICHI KUROKAWA
Working with data collected using an electronic microscope, ad/ab Atom is an audio-visual installation that explores how the laws of nature are governed by quantum mechanics on the nanoscopic level. The work comprises seven screens configured in a curve which facilitates continuities and sudden shifts between the projected images. This format, combined with the 4-channel audio, makes for an immersive, all-encompassing installation experience.
The origin of the work’s title comes from the Latin prefixes ad and ab – translatable, respectively, as “towards” and “from” – especially as they are used in the neologism “adatom/abatom”, which denotes the point at which the laws govern- ing nature become less precisely defined. Kurokawa opens up this liminal space to reveal the extreme distortion and abstraction of the world around us.
ad/ab Atom is the result of a collaboration between Kurokawa and the International Iberian Nanotechnology Laboratory (INL), with the work’s component elements being collated by the artist and a team of scientists from QuantaLab – a research centre established by the Braga-based INL and University of Minho.Drawing on the laboratory’s range of innovative technologies, Kurokawa focussed primarily on visual data taken from electronic scanning probes, but also employed computational devices such as mathematical models and 3D graphics that were analysed, distorted and deconstructed before being re-created on screen.
Ryoichi Kurokawa (Osaka, 1978) is an audio-visual artist living and working in Berlin. Since the late 1990s, his practice has focused on the use of technology to create installations and performances in which audio and visual elements are intricately intertwined to provoke synesthetic experiences. Considered a pioneer in the field of art and technology, Kurokawa began his career as a musician and has always maintained a keen interest in performance. In addition to his multimedia installations, the artist has recently begun to work in sculpture and printmaking while continuing to experiment with new creative processes. In recent years, his interest in science has led to important collaborations, such as with the astrophysicist Vincent Minier of CEA-Irfu, Paris-Saclay, and with the International Iberian Nanotechnology Laboratory.
Kurokawa’s works have been presented at numerous international festivals and art centres, including: Centre Pompidou (Paris, 2018), Palais de Tokyo (Paris, 2017), FACT (Liverpool, 2016), Venice Biennale (2011), Sónar (Barcelona, 2009), transmediale (Berlin, 2009), Tate Modern (London, 2007), Ars Electronica (Linz, 2006) and Mutek (Montréal, 2006). In 2010, he won the Golden Nica award at the Prix Ars Electronica (Linz, Austria) in the category Digital Music & Sound Art.
http://www.ryoichikurokawa.com
ÉCOLE SUPÉRIEURE D’ARTS ET MÉDIAS DE CAEN/CHERBOURG (1)