Alexis Langevin-tétrault (ca)

© Mutek

Interference (string network)

Jeudi 9 mai 2019

19H30

Interférences (String Network) est une performance audiovisuelle qui explore les possibilités d’interprétation d’une œuvre électro-acoustique en temps réel par l’interaction gestuelle avec un jeu de lumière audio-réactif qui se dévoile graduellement. Alexis Langevin-Tétrault construit un réseau de cordes avec lequel il interagit afin de créer son univers sonore. Par cette mise en scène de la relation entre l’humain et la machine, Interférences (String Network) présente une allégorie du monde moderne globalisé et interconnecté dans lequel l’individu cherche à tirer un sens de son expérience et tente de conserver sa liberté d’action.

Ce projet a été réalisé grâce au soutien du Conseil des arts et lettres du Québec, du Château Éphémère – Fabrique Sonore et numérique (Carrières-sous-Poissy), de l’Université de Montréal, du Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada, du Fonds de Recherche Science et Culture du Québec, du festival Exhibitronic (Strasbourg) et du Centre national de création musicale Césaré (Reims).

Compositeur et performeur, il s’est notamment produit à Ars Electronica (Linz), Transart (Bolzano), Intonal (Malmö), ADAF (Athènes), MUTEK (Montréal, Barcelone), Elektra (Montréal), Akousma (Montréal), Transient (Paris), ISEA (Vancouver), Mois Multi (Québec), Sines & Squares (Manchester) et Espace du son (Bruxelles). Son travail a été récompensé par les fondations Destellos (Mar del Plata), SOCAN (Toronto), Musiques et Recherches (Ohain), la Semaine Internationale de la Musique Électro-acoustique (Lille) ainsi que par le festival Exhibitronic (Strasbourg).

Crédits
Alexis Langevin-Tétrault : Concept, fabrication du dispositif, programmation audio et lumières, composition et
performance
Lucas Paris : Aide à la conception et fabrication des lumières
Nicolas Bernier : Conseils à la direction artistique
Anne Thériault : Conseils à la dramaturgie

www.alexislt.com


Interférence (String Network) is an audiovisual performance that explores the possibilities of embodiment of an electroacoustic work in real time through gestural interaction with a unique device. On stage, an audioreactive play of light unfolds gradually: Alexis Langevin-Tétrault builds a network of strings with which he interacts to create a sound universe between the industrial noise, electronica and acousmatic music. Through the staging of corporality and the dialectical relationship between the human and the machine, Interférence (String Network) presents an allegory of the globalized and interconnected modern world in which the individual seeks to derive meaning from his experience and attempts to preserve its freedom of action. Composer and musician from the post-rock, acousmatic and electronic scenes, Alexis Langevin-Tétrault proposes a singular brutalist universe and infuses a dynamic of live music to a musical genre rarely incarnated by performance.

This project was made possible by the support of Conseil des Arts et Lettres du Québec, Château Éphémère – Fabrique sonore et numérique (Carrières-sous-Poissy), Université de Montréal, the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, Fonds de Recherche Science et Culture du Québec, Exhibitronic Festival (Strasbourg) and Centre national de création musicale Césaré (Reims).

Alexis Langevin-Tétrault is a composer and performer. He has participated in the founding of various electro-acoustic and electronic projects. His current works are characterized by physical performance, scenographic work, in-depth use of
digital audio technologies, the exploration of sound timbre as well as through reflection
conceptual and social. He has performed at Ars Electronica (Linz), Transart (Bolzano), Intonal (Malmö), ADAF (Athens), MUTEK (Montreal, Barcelona), Elektra (Montreal), Akousma (Montreal), Transient (Paris), ISEA (Vancouver), Mois Multi (Quebec City), Sines & Squares (Manchester) and Espace du son (Brussels). His work has been rewarded by the Destellos Foundation (Mar del Plata) in 2014 and 2015, by the SOCAN Foundation in 2015 (Toronto), then by the Musiques et Recherches Foundation (Ohain), by the Semaine Internationale de la Musique Électro-acoustique (Lille) and by the Exhibitronic festival (Strasbourg) in 2016.

Credits
Alexis Langevin-Tétrault: Concept, device manufacturing, audio and lights programming, composition and performance
Lucas Paris: Help with lights design and manufacturing
Nicolas Bernier: Advice on artistic direction
Anne Thériault: Advice on dramaturgy

www.alexislt.com

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